Тема: "Основи оперативного планування виробництва
у закладах ресторанного господарства"
Завдання: ознайомитись та занотувати матеріал про:
Сутність
оперативного планування виробництва в ЗРГ.
Основні етапи
оперативного планування виробництва в ЗРГ.
Оперативне планування на підприємствах з повним циклом виробництва
На підприємстві ресторанного господарства має бути затверджений план товарообігу на місяць, на підставі якого складається виробнича програма на день.
У ресторанах, де асортимент страв дуже великий, в меню в основному включаються замовлені порціонні страв, тому заздалегідь планувати їх кількість важко. Проте, враховуючи минулий досвід, і в ресторані можна планувати випуск напівфабрикатів (при обробці м'яса, птиці, риби), а також кількість продуктів, які необхідно одержати на день зі складських приміщень.
На підприємствах ресторанного господарства з певним контингентом споживачів (їдалень при виробничих підприємствах, навчальних закладах, дитячих установах, будинках відпочинку і т. д.) можна більш чітко планувати роботу виробництва на кожний день.
Оперативне планування містить такі елементи:
- Складання планового меню на тиждень, декаду (циклічне меню), на його основі розробка плану-меню, що відображає денну виробничу програму підприємства; складання і затвердження меню;
- Розрахунок потреби в продуктах для приготування страв, передбачених меню, і складання вимоги на сировину;
- Оформлення вимоги-накладної на відпуск продуктів зі складу на виробництві та одержання сировини;
- Розподіл сировини між цехами і визначення завдань для кухарів відповідно до меню.
Першим етапом оперативного планування є складання планового меню, наявність якого дає можливість забезпечити різноманітність страв по днях тижня, уникнути повторень, забезпечити чітку організацію постачання виробництва сировиною і напівфабрикатами, вчасно направляючи заявки на оптові фірми, промислові підприємства, правильно організувати технологічний процес приготування страв і роботу працівників. У плановому меню вказується асортимент і кількість страв кожного найменування, які можуть бути приготовлені на даному підприємстві по днях тижня або декади. При складанні планового меню враховуються кваліфікація кухарів, споживчий попит, можливості постачання сировини і її сезонність, технічне оснащення підприємства.
Другим і основним етапом оперативного планування є складання плану-меню завідувачем виробництва напередодні запланованого дня (не пізніше 15-ї год.) і затвердження його директором підприємства.
У ньому наводяться найменування, номери рецептур і кількість страв із зазначенням термінів приготування їх окремими партіями з урахуванням споживчого попиту.
До основних факторів, які необхідно враховувати при складанні меню, належать: приблизний асортимент продукції, рекомендований для підприємств ресторанного господарства залежно від його типу і виду наданого раціону, наявність сировини і її сезонність.
Приблизний асортимент страв (асортиментний мінімум) - це певна кількість найменувань холодних та гарячих страв, напоїв, характерних для різних підприємств ресторанного господарства (ресторанів, їдалень, кафе і т. д.).
Приблизний асортимент продукції, що випускається і реалізується для їдалень, наведений у табл. 3.
При складанні плану-меню необхідно враховувати наявність сировини на складах і її сезонність. Страви і закуски, що включаються в меню, повинні бути різноманітними як за видами сировини, так і за способами теплової обробки (варені, припущені, смажені, тушковані, запечені); враховуються також кваліфікаційний страв працівників, потужність виробництва та оснащеність його торгово-технологічним обладнанням, а також трудомісткість блюд, тобто витрати часу на приготування одиниці продукції.
№ з/п | Найменування страв і виробів | Асортимент продукції, що виробляється і реалізується для їдалень з вільним вибором страв | ||||
для загальнодоступних їдалень | для їдалень при установі | |||||
сніданок | o обід | вечеря | сніданок | обід | ||
1 | Холодні страв і закуски; з риби, м'яса і м'ясних гастрономічних продуктів; з домашньої птиці; салати і вінегрети | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
2 | Молоко і молочнокислі продукти: сири, масло вершкове, молоко, кефір, ряжанка | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
3 | Супи: прозорі (бульйони з пиріжками, кулеб'яками, профітролями та ін.); заправні (борщі, розсольники та ін.); молочні (з крупами, макаронними виробами, овочами); холодні супи (окрошки, борщі, заливне); солодкі супи з ягід і фруктів | - | 3 | 1 | - | 2 |
4 | Другі гарячі страви рибні, м'ясні, з домашньої птиці, овочів, грибів, круп, бобових, макаронних виробів, яєць і сиру, борошняні | 2 | 5 | 3 | 2 | 4 |
5 | Солодкі страви: компоти, киселі, муси, желе, фрукти і ягоди натуральні | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 |
6 | Гарячі напої: чай, кава, какао | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 |
7 | Холодні напої (власного виробництва): з лимонів, апельсинів, ягід і фруктів; соки | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
8 | Борошняні кулінарні і кондитерські вироби: кулеб'яки, пиріжки печені, смажені з різними начинками | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 |
Затверджуючи план-меню, директор і завідувач виробництва несуть відповідальність за те, щоб страви, які включаються в меню, були в продажі протягом усього дня торгівлі підприємства.
На підприємствах ресторанного господарства з вільним вибором страв оперативне планування починається зі складання плану-меню на один день відповідно до товарообігу.
Приклад.
Скласти меню їдальні з вільним вибором страв, в якій у середньому за день харчується 1000 чоловік, період осінньо-літній.
1. Загальна кількість страв, запланованих до випуску, визначається за формулою:
де п - кількість страв, реалізованих за день;
N- кількість споживачів, які обслуговуються в їдальні;
т - коефіцієнт споживання страв одним відвідувачем на підприємствах ресторанного господарства різних типів.
Для загальнодоступної їдальні т = 2,5. При кількості відвідувачів 1000 чоловік кількість страв складе 2500 (1000 o 2,5).
2. Після розрахунку загальної кількості страв, що реалізуються за день, їх розподіляють по групах (холодні, перші, другі та солодкі). Коефіцієнт споживання страв т - це сума коефіцієнтів споживання окремих видів. Дані розрахунки наведені в табл. 4.
Таблиця 4. РОЗБИВКА СТРАВ ЗА АСОРТИМЕНТОМ
Найменування страв | Кількість споживачів | Коефіцієнт споживання страв кожного виду | Кількість страв |
Холодні | 1000 | 0,5 | 500 |
Перші | 1000 | 0,75 | 750 |
Другі | 1000 | 1,0 | 1000 |
Солодкі | 1000 | 0,25 | 250 |
Разом: | 2,5 | 2500 |
Кількість гарячих і холодних напоїв, борошняних кондитерських виробів визначається з урахуванням приблизних норм споживання (додаток 4,5).
У нашому прикладі п гарячих напоїв = 100 л (1000 * 0,1), або 500 порцій (100 :0,2); п холодних напоїв = 50 л (1000 х 0,05), або 250 порцій (50: ОД); п кондитерських виробів = 300 шт. (1000 o 0,3).
4. Кількість окремих видів страв кожної групи, напоїв і борошняних кондитерських виробів встановлюється в меню на основі накопиченого досвіду роботи підприємства, з урахуванням характеру споживчого попиту. Форма меню наведена в табл. 5.
Таблиця 5. Їдальня №5. ПЛАН-МЕНЮ ОБІДУ НА 22 ЖОВТНЯ 2006 р.
Оперативне планування роботи виробництва заготівельних підприємств
Для складання виробничої програми заготівельного підприємства необхідні такі дані: асортимент продукції, що випускається, (напівфабрикатів, кулінарних виробів, борошняних кондитерських виробів); технічна оснащеність підприємства; мережа підприємств ресторанного господарства і роздрібної мережі, які уклали договори із заготівельним підприємством або спеціалізованими заготівельними цехами; асортимент і кількість продукції, необхідні для цих підприємств; об'єм напівфабрикатів, що виробляються підприємствами харчової промисловості для договірних підприємств.
Оперативне планування виробництва здійснюється у певній послідовності, тому на кожній стадії необхідно створювати певні організаційні умови, що сприяють правильній організації технологічного процесу, раціональній організації праці, чіткому виконанню кожним працівником своїх обов'язків.
Важливе місце в оперативному плануванні роботи виробництва посідає диспетчерська служба. Оперативне планування виробництва заготівельного підприємства і спеціалізованих заготівельних цехів здійснюється в такій послідовності. Підприємства, з якими укладений договір, складають денні замовлення на напівфабрикати, кулінарні і борошняні кондитерські вироби і передають їх в диспетчерські служби заготівельних підприємств (відділи). Отримані замовлення узагальнюються за усіма видами продукції і передаються в цехи у вигляді денного виробничого плану. Один екземпляр замовлення надходить в експедицію для наступної комплектації замовлення. Заявки приймаються за день до їх виконання. Це пояснюється тим, що виробничому цеху необхідно завчасно одержати потрібний асортимент і кількість сировини, продуктів для здійснення технологічного процесу виробництва продукції за замовленнями.
Напівфабрикати і кулінарні вироби випускаються відповідно до ТУ, ДСТУ, а також даними Збірника норм відходів і втрат при холодній і тепловій обробках сировини.
Коментарі
Дописати коментар